Hoewel je het niet zult geloven als je mijn Instagram (Stories) en artikelen op mijn blog volgt: ik ga hier in Zweden ook gewoon nog naar de universiteit! Ik studeer op dit moment voor een half jaar aan Linköping Universitet. Dit is de universiteit in de op 6 na grootste stad in Zweden en deze ligt zo’n 10 minuutjes van mijn huis vandaan. Ideaal! Vandaag vertel ik jullie wat meer over mijn ervaringen tot nu toe op deze universiteit én of ik verschillen merk met betrekking tot mijn universiteit in Enschede, de Universiteit van Twente.
Om maar met de deur in huis te vallen: ja, ik merk ontzettend veel verschillen. Ik zal proberen de meeste dingen zo goed mogelijk te benoemen in dit artikel. Allereerst volg ik hier in Linköping vier vakken in totaal. Dit levert mij 30 ECTS op, precies het aantal wat ik nodig heb. De vakken heten Business Ethics, Leadership&Culture, Sustainable Business en als laatste Terrorism, Religion and Violence. Deze vakken volg ik bijna allemaal na elkaar: hiermee bedoel ik dat ik elke keer een vak afsluit en met een nieuw vak begin. Dat betekent dat ik (in principe) 5 weken langs slechts één vak heb. Dit is al meteen één van de grootste verschillen vergeleken met Nederland. Op de Universiteit van Twente werken ze namelijk met modules. Deze modules duren ongeveer 10 weken, vergeleken met 5 weken hier, en elke module bestaat uit meerdere vakken. Je kunt dan dus ook wel begrijpen dat de werkdruk een stuk hoger ligt dan hier op de universiteit in Zweden.
Daarnaast merk ik ook veel verschillen met betrekking tot de tentamens. Waar ik in Enschede na elk vak een schriftelijk examen heb, heb ik hier in Linköping nul schriftelijke tentamens op de planning staan. Zo moest ik voor Business Ethics een take-home exam doen, wat eigenlijk inhoudt dat je binnen 5 dagen, een aantal vragen beantwoordt. Voor mijn vorige vak, Leadership&Culture, bestaat je cijfer uit punten die je kunt verzamelen met je aanwezigheid, groepsopdrachten en één groot eindverslag. Opnieuw: geen schriftelijke tentamens. En ook voor mijn huidige vakken, Sustainable Business and Terrorism, Religion and Violence staan er take-home exams en groepsprojecten op de planning.
En ik vind het heerlijk. De verslagen zijn ook veel werk en ook niet altijd leuk, maar het geeft je wel veel meer vrijheid en dit zorgt ervoor dat ik mijn tijd hier in Linköping optimaal kan benutten. Voor tentamens moet je toch veel vaker en langer leren, iets wat ook veel meer tijd in beslag neemt. Nu hebben ze hier wel schriftelijke examens, maar take-home examens komen ook regelmatig voor.
Als je mij al wat langer kent weet je dat ik geen fan ben van groepswerk. Ik vind het vreselijk: mensen doen vaak niet wat ze beloven en uiteindelijk zijn het altijd dezelfde die het moeten afmaken. Hier is dat totaal anders! Ik heb nu in meerdere groepen gezeten met Zweden en het valt me op dat deze ontzettend gemotiveerd zijn en er geen moment is dat slechts één iemand alles voor de opdracht doet. Sowieso valt het mij op dat de Zweden ontzettend actief zijn in de lessen. Waar wij Nederlanders vaak stil zitten en niet echt in discussie gaan met de leraren, gaan de Zweden juist wél deze discussie aan. Sterker nog: de professoren verwachten zelfs dat je dit doet en je wordt ook niet gek aangekeken als je de leraar onderbreekt tijdens zijn/haar lecture. Een grappig weetje misschien, aangezien je eigenlijk zou verwachten dat dit andersom zou zijn. De Zweden gaan hier namelijk, in tegensteling tot bij ons, gratis naar de Universiteit. Een gesprek met een Zweeds klasgenootje kwam er op neer dat zij te veel druk zou voelen als ze zou moeten betalen en dat ze niet zou weten of ze die druk aan kon. Oh well!
De omgang met de professoren is ook anders, op een prettige manier. Waar je in Nederland (of in ieder geval Enschede) op de universiteit het idee hebt dat je een nummertje bent, nemen de professoren hier de tijd om je naam te kennen. Je mag de professoren hier op een informele manier aanspreken en er wordt verwacht dat je kritisch en actief mee doet in discussies. Ook qua uiterlijk zie je verschillen. Op de universiteit in Zweden zul je geen professoren in pak tegen komen. Daarnaast vind ik ook dat de klassen een stuk kleiner zijn, wat het makkelijker maakt om te communiceren en toch ook wel om op te letten.
Concluderend kan ik toch wel stellen dat het universiteitsleven mij in Zweden een heel stuk beter past dan in Nederland. Ik voel een stuk minder druk en heb ook het gevoel dat ik nog een sociaal leven naast mijn studie kan hebben. Als kanttekening moet ik wel vermelden dat ik waarschijnlijk wel een stukje minder leer, aangezien je de theorieën nu niet helemaal in je hoofd moet stampen. Toch leer je op andere vlakken wel weer een stuk meer, bijvoorbeeld qua presenteren en discussiëren in de klas.
Heb jij ook in het buitenland gestudeerd?
Marije says
Zo herkenbaar .. de Franse business school waar ik op zat was soort gelijk qua les geven en interactie met leraren. Franse studenten waren ook veel gedrevener. Ik vond het echt een verademing.
Romy says
Heel interessant om over je ervaringen te lezen! Het klinkt inderdaad alsof de universiteit in Zweden best wel fijn is qua sfeer en werkdruk. Wat bijzonder eigenlijk dat je niet voor de universiteit hoeft te betalen daar en alleen maar leuk dat de studenten daar echt meedoen door bijvoorbeeld kritische vragen te stellen. Dat miste ik nog weleens in Nederland.
Hennie says
Wat een interessant stuk. Mijn studerende dochter zit er ook aan te denken om in het buitenland te gaan studeren, haar vriend studeert momenteel in Spanje, dus dit zijn wel dingen om mee te nemen. Kan me indenken dat de Zweedse studeercultuur iets prettiger is, zeker de ‘andere’ interactie met de docent. Lijkt me voor de laatste ook een stuk leuker!
Susan says
Ik zou Zweden echt zeker weten aanraden! Het is hier geweldig 🙂 Ben benieuwd waar haar keuze uiteindelijk op valt.
tussenmarsenjupiter says
Je leert misschien minder, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat echt een nadeel is. Toen ik moest blokken voor m’n examens, deed ik alles op het laatste moment en een maand na het examen is de helft alweer uit m’n hoofd verdwenen. Dus of het nu zo’n meerwaarde heeft om alles uit je hoofd te studeren weet ik niet? De dingen die je nodig hebt, zoek je gewoon weer op als je ze nodig hebt.Je kan het ook zien als dat ze de verantwoordelijkheid bij jou leggen om dingen te studeren. Ik zou ook beter in zo’n systeem als in Zweden aarden denk ik.
Eigenlijk gek dat ze daar zo gemotiveerd zijn en niets betalen en wij wel betalen en toch een stuk minder actief zijn in de les (bij ons toch). Echt heel interessant om te lezen allemaal!
Susan says
Daar heb je inderdaad ook wel weer gelijk in! Als ik moet zeggen in hoeverre ik nog weet wat ik allemaal heb geleerd in Nederland zou ik niet heel ver komen. Ik ben ook veel groter fan van het Zweedse systeem! Hopelijk trekt dat gauw door naar Nederland.
YuStSoMe says
Wat een interessant stuk. Ik kan hier veel mee voor het geval dat mijn jongste wilt gaan studeren.
Fleur says
Wat gaaf om te lezen! Ik heb alleen al ontzettend veel respect voor het feit dat je in zo’n ander land als Zweden durft te studeren, hahah. Wat fijn dat het zo goed bevalt en dat je zoveel positieve veranderingen merkt in vergelijking tot hoe het hier gaat. Geniet er van!
Chelsey says
Studeren in Zweden klinkt als een droom. GRATIS?! Terwijl je hier in NL €2.000 euro kan neerleggen… en dan heb je nog niet eens je boeken. Fijn dat je het daar zo goed hebt! Ik zou wel in het buitenland willen studeren, heb alleen nog geen idee waar haha.
Sija says
Leuk om te lezen over jouw ervaring! Ik denk dat het een hele goede manier is om niet alleen uit de boekjes te leren, door te discussiëren met anderen kom je tot andere inzichten en ga je dieper nadenken over een onderwerp. Veel leerzamer dan stampwerk (en leuker, haha!) Zouden ze hier ook meer moeten doen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt in Zweden, het lijkt me een super fijn land! <3
Rosita Elise says
Lijkt me super tof om in het buitenland te studeren! Zweden zou in eerste instantie niet gelijk in me opkomen maar als ik dit zo lees lijkt de sfeer en werkdruk me echt heel ideaal!
Liefs
Lindsey Beljaars says
Wauw, interessant om dit te lezen! Super fijn dat je het zo naar je zin hebt in Zweden, geniet er lekker van!
September Second says
Wat superleuk dat je in Zweden studeert! Ik houd echt van dat land, vooral Stockholm <3
Anna Jirina says
Lijkt mij heel interessant om in het buitenland te studeren, juist vanwege al die verschillen! Fijn om te lezen dat het je zo goed bevalt, het klinkt ook wel een stuk prettiger dan hoe het in Nederland gaat haha. ‘Een nummertje zijn’ is ook niks voor mij, daarom koos ik destijds voor een kleinschalige HBO opleiding 🙂
Ivon says
De interactie die je beschrijft met de docenten lijkt me echt een pluspunt indd! Volgens mij ligt Scandinavie ook echt nog wel ‘voor’ op de rest van Europa qua leermethoden enzo.. Fijn dat het je zo goed bevalt!
De Hoestende Avonturier says
Wat leuk om te lezen, herkenbaar! Mijn zusje studeert nu in Stockholm, en zegt dezelfde soort dingen met betrekking tot manier van studeren en werkdruk. Zelf heb ik jaren geleden vlakbij Stockholm op de folkhogskola gezeten; een soort verlengde van de middelbare. Daar viel me inderdaad vooral het verschil in omgang op. Een veel persoonlijkere en lievere aanpak vanuit de leerkrachten. Vond dat eerst erg benauwend maar uiteindelijk heel fijn! Veel plezier daar nog en succes met je studie! x
Iris Jonet says
Wauw, dat klinkt zo veel beter dan in NL.Ik vind het zo gaaf dat je dit avontuur aan bent gegaan! Ik zou het echt niet durven. Zo stoer!
Lisa says
Wat gek dat je dat ‘nummertje’-gevoel hebt op de UT. Volgens mij wilt de UT zich juist onderscheiden, door de relatief lage studentaantallen per studie, op persoonlijke aandacht en benadering, dit werd mij dan ook meerdere keren verteld tijdens de open dag. Is dat in de werkelijkheid dan niet zo? Ik wil namelijk misschien IBA daar doen en zit nu ervaringen te lezen online en die van jou is echt lekker uitgebreid! Thanks
Susan says
Hey Lisa! Persoonlijk heb ik daar niet veel van gemerkt. Ik weet niet of ze het ondertussen dingen aangepast hebben, maar de lessen bestaan vooral uit college’s met alle studenten (+150) en soms werkcollege’s, deze zijn dan vaak met zo’n 30-40 studenten, wat nog steeds vrij veel is vind ik zelf. Tijdens projecten vind ik wel dat er vaak veel privé aandacht voor je groep is, in de meest gevallen heb je gewoon privé meetings met je professor en dan zit je met zo’n 5 studenten, dat vind ik wel goed geregeld. Ik ben nog steeds blij met mijn keuze voor deze studie en universiteit, maar het ligt ook echt aan wat je nodig hebt om de studie te behalen. Mocht je nog meer vragen hebben mag je mij altijd een berichtje sturen, dan kan ook via Instagram 🙂 (@suszienl). Succes met je keuze!